Prednosti i mane električnog trotineta

199

Ako ovih dana šetate srpskom prestonicom, videćete neverovatan broj električnih trotineta – novog omiljenog i omraženog prevoznog sredstva, koje izaziva polemike širom Evrope. Dok ga jedni smatraju prolaznim pomodarstvom, zabavom koja može da bude skupa i čak košta života, drugi veruju da je ovo jedan od korisnijih izuma, pre svega nezavisan, brz, fleksibilan i ekološki prihvatljiv. 

Ljubitelji električnog trotineta vide samo pozitivne strane ovakve vožnje. Ovde nabrajamo neke od prednosti koje vide vozači trotineta:

  • potpuna nezavisnost od autobuskog (ne)reda vožnje; 
  • zaobilaženje saobraćajnih kolapsa (još uvek nije regulisano kuda može da ide, pa ovi vozači koriste to nepostojanje propisa krećući se svuda – po trotoaru, biciklističkoj stazi, ali i po kolovozu);
  • nema gužvanja odeće kao u gradskom prevozu ili u automobilu;
  • nema znojenja koje preživljavaju biciklisti, roleraši ili oni u prepunom gradskom prevozu; 
  • manje je rizično od motora jer je brzina manja (najviše 40 km/h);
  • za razliku od bicikla i motora, nije propisano da se nosi kaciga ili bilo koja zaštita; 
  • ekološki su prihvatljivo rešenje prevoza;
  • nema obaveznog tehničkog pregleda.

Ono što jedna grupa vidi kao prednosti, protivnici vide kao razloge da se trotineti zabrane. Neke od mana trotineta

  • Ne postoji ograničenje brzine – trotineti se mogu kretati i do 40 km/h. Kada tom brzinom voze po trotoaru, nebezbedni su za sve pešake koji se kreću trotoarom, posebno za decu.
  • Nemaju nikakvu obaveznu signalizaciju – ni zvučnu, ni vizuelnu. Ovo prevozno sredstvo gotovo se i ne čuje kada prođe pred vas, osim ako vas ne upozori zvonom ili sirenom, a na pojedinim trotinetima nema ni jednog ni drugog. Ljubitelji se, opet, slažu da sirena može odvojeno da se dokupi, kao i za svaki bicikl.
  • Ne zna se kuda tačno sme da se kreće, pa se trotinedžije mogu videti na svim delovima puta, od kolskog do pešačkog dela. 
  • Dok vozači trotineta nepostojanje regulative o obaveznim zaštitnim sredstvima vide kao prednost, ovo je važna stavka u budućim propisima o bezbednosti saobraćaja. 

Desetine hiljada novih učesnika ili novih problema u saobraćaju?

Za poslednjih nekoliko meseci u Srbiji je zvanično prodato 35.000 trotineta. O onim polovnim ne postoje podaci. Kako ovi novi učesnici u saobraćaju ne bi postali opasnost na putu i predstavljali 35.000 novih problema, Dragan Ilić je u novoj epizodi emisije „Pažnja, pažnja” u goste pozvao doktora Milana Vujanića, profesora Saobraćajnog fakulteta i člana Komiteta za bezbednost saobraćaja. On otkriva šta bi mogli da donesu novi propisi i kako će se oni odnositi na trotinete. Njih dvojica razgovarali su o svim prednostima i izazovima koje donosi ovo novo prevozno sredstvo.

Hoće li trotineti zaista biti zabranjeni i kako je moguće regulisati vožnju električnim trotinetima? 

„Pažnja, pažnja” će biti dostupna za gledanje u četvrtak, od 20h, na sledećem linku.